sobota 26. února 2011

Džusový půst pomůže „vyčistit se"

Co takhle na začátek vyzkoušet nějakou k r a t š í detoxikační kůru, která tělu pomůže zregenerovat se a nabrat síly? Takových metod je v dnešní době nepřeberné množství, snažila jsem se tedy vybrat způsob poměrně jednoduchý a dle mého názoru docela příjemný. Detoxikační kůry očišťují tělo od „odpadních látek“, které se v něm nahromadí během trávení a metabolismu. Tyto látky se často nestačí při dnešním životním stylu z těla průběžně vylučovat a následně se ukládají v játrech a střevech. D ž u s o v ý m p ů s t e m organismu usnadníme, aby takové látky vyloučil.

Jak na to?
Nejen že je velké množství detoxikačních kůr, ale i tzv. džusových půstů, od jednodenních až po několikadenní programy. Poměrně známá je až šestitýdenní Breussova kůra, kterou se doporučuje podstupovat pouze pod lékařským dohledem, a využívají ji např. někteří onkologičtí pacienti v rámci léčby, nebo pro vyčištění organismu po chemoterapii. My se zaměříme na nejjednodušší 24 hodinový očistný program, který doporučuje Caroline Wheater ve své knize Džusy pro zdraví. Jednodenní detoxikace je podmíněna půstem. Tedy žádná strava, pouze tekutiny! Ovocné šťávy jsou pro tento účel vhodnější než zeleninové. Dle autorky jsou výbornými pročišťovači džusy z citrusových plodů. Zeleninové šťávy jsou v účincích mírnější, ale výtečné pro regeneraci organismu. Caroline Wheater tedy radí při jednodenní detoxikaci pít spíše ovocné džusy, při delších kůrách lze střídat ovocné i zeleninové nápoje. Nedoporučuje se však kvůli možnému nadýmání jejich míchání, výjimku představuje pouze mrkev a jablko. Při 24 hodinové kůře je doporučeno vypít tři sklenice šťáv (samozřejmě nejlépe čerstvých) o objemu 230ml a každou dávku naředit 115ml vody. Kromě zmíněných nápojů je nutné vypít ještě 2l vody nebo neslazených bylinných čajů. Optimální se jeví zůstat po celých 24 hodin u jednoho druhu džusu, abychom co nejvíce šetřily trávící ústrojí.

Na co je dobré se připravit?
Celou kůru doporučuji naplánovat na víkend nebo jiné volné dny, protože při půstu je ideální dostatečně relaxovat. U naprostých začátečníků je pár dní před detoxikací užitečné volit jednodušší jídelníček, aby přechod na šťávy nebyl pro tělo příliš velký šok. Totež platí po skončení terapie. Vhodné je si v předcházejících dnech rozmyslet, jaký džus budete pít, a nakoupit potřebné ovoce popř. zeleninu. Je docela možné, že kromě hladu pocítíte mírnou únavu, můžete být i náladová. Náruživí konzumenti kávy či čaje někdy mívají mírné bolesti hlavy jako reakci na nedostatek kofeinu a theinu. Tyto a další přechodné problémy jsou však běžnější spíše u delší dobu trvajících kůr.

Doplňkové aktivity
Pokud máte možnost, zorganizujte si celý den v příjemném relaxačním duchu. Vhodná je např. masáž či aromamasáž, návštěva solné jeskyně, sauny, lehká procházka v přírodě, neškodí ani manikůra a návštěva kosmetiky (ta ostatně neškodí nikdy J).

Jak často džusový půst zařazovat?
V případě, že vám metoda bude příjemná a pocítíte její blahodárné zdravotní důsledky, lze ji zařadit klidně 1x týdně. Častější terapie se z výživového hlediska nedoporučují. Je možné, že se z vás stanou příznivci džusových nebo jiných půstů, a potom je ideální opatřit si dobrou literaturu a začít s vícedenními programy několikrát do roka.

Žádné komentáře:

Okomentovat